Общ преглед
Възхваляван като антиоксидант, витамин Е помага на тялото ви по редица други начини, като например подпомагане на имунната ви система и поддържане на съдовете здрави. Можете да го намажете върху кожата си или да го погълнете в капсула
Има твърдения, че витамин Е, като антиоксидант, се бори с множество състояния, включително болестта на Алцхаймер, свързана с възрастта загуба на зрението и дори някои видове рак.
Козметичните рафтове са заредени със стоки, които съдържат витамин Е, които твърдят, че обръщат увреждането на кожата, свързано с възрастта. Истинските ползи зад витамин Е се намират в баланса на свободните радикали и антиоксидантите.
Свободни радикали и антиоксиданти
Свободните радикали в тялото са молекули с несдвоен електрон, което ги прави нестабилни. Тези нестабилни молекули взаимодействат с клетките в тялото по начин, който може да причини увреждане. Тъй като процесът нараства, клетките могат да бъдат повредени и вие сте уязвими към болести.
Нашите тела могат да създават свободни радикали с напредването на възрастта или чрез ежедневни фактори като храносмилане или упражнения. Те също са причинени от излагане на външни неща като:
- тютюнев дим
- озон
- замърсители на околната среда
- радиация
Антиоксидантите, като витамин Е, неутрализират свободните радикали, като даряват липсващите електрони, които ги дестабилизират. Антиоксидантите се намират в много храни и също се произвеждат в телата ни с помощта на витамините и минералите, намиращи се в храните.
Колко витамин Е имате нужда?
Освен ако диетата ви не е с много ниско съдържание на мазнини, е вероятно да получавате достатъчно витамин Е. Но тютюнопушенето, замърсяването на въздуха и дори излагането на вредните ултравиолетови лъчи на слънцето могат да изчерпят запасите на витамина в тялото ви.
Според Националния институт по здравеопазване тийнейджърите и възрастните трябва да се придвижват
За деца NIH препоръчва 4-5 mg за кърмачета, 6 mg за деца на възраст 1-3 години, 7 mg за тези на възраст 4-8 и 11 mg от тези на възраст 9-13 години.
Не се нуждаете от капсули и масло, за да получите витамин Е. Много преработени храни, особено зърнени храни и сокове, са обогатени с витамин Е. Той също така се намира естествено в много храни, включително:
- растителни масла, особено масла от пшеничен зародиш, слънчоглед и шафран
- ядки и семена
- авокадо и други мазнини
Разобличаване на митовете
След идентифицирането им, витамин Е и други антиоксиданти са били обект на изследване за способността им да предотвратяват редица заболявания.
1. Защита на сърцето
Смята се, че хората с по-високи нива на витамин Е са изложени на намален риск от сърдечни заболявания.
Но едно проучване, което е проследило над 14 000 мъже в САЩ в продължение на 8 години, не открива полза за сърдечно-съдовата система от приема на добавки с витамин Е. Всъщност проучването установи, че витамин Е е свързан с по-висок риск от инсулт.
2. Рак
Друго проучване, което проследява 35 000 мъже в продължение на 5 години, установи, че приемането на добавки с витамин Е няма ефект, когато става въпрос за намаляване на риска от развитие на всякакъв вид рак.
Проследяване от 2011 г. установи, че участниците в проучването, които са приемали витамин Е, всъщност имат 17% по-висок риск от развитие на рак на простатата.
3. Заздравяване на кожата
Широко се твърди, че витамин Е помага за ускоряване на заздравяването и намалява белези, когато се прилага върху кожата. Въпреки че има няколко проучвания, които подкрепят това, най-голямата част от изследвания сочи, че витамин Е не помага на кожните рани да заздравяват по-бързо.
едно
Парадоксът на витамин Е
Бързането да допълваме диетата си с антиоксиданти, включително витамин Е, може да не е най-добрият начин на действие. Някои експерти твърдят, че приемането на големи дози от който и да е антиоксидант няма реална превантивна или терапевтична стойност, освен ако нямате дефицит на витамин Е.
През март 2005 г. изследователи от Johns Hopkins Medical Institutions публикуваха статия в Annals of Internal Medicine, в която се твърди, че високите дози витамин Е могат значително да увеличат смъртността от всякакви причини.
Техните открития, базирани на преглед на 19 клинични изпитвания, отприщиха буря от опровержения, но малко по пътя на научните доказателства.
И така, трябва ли да използвате масло от витамин Е?
Малко вероятно е да има положителен ефект върху кожата ви и крие висок риск от развитие на кожен обрив. Що се отнася до вътрешното приемане на витамин Е, ако приемате препоръчителната доза, се счита за относително безопасна. Прекомерно високи дози витамин Е не се препоръчват.















Discussion about this post